رفتار با گردشگر و ضعف گردشگری ایران

سالهاست که همه می‌دانند ایران کمتر از یک دهم ترکیه، یک پنجم عربستان و یک پنجم امارات متحده عربی جهانگرد خارجی جذب می‌کند و از این نظر در رتبه نامناسبی در جهان قرار دارد.

سعید خسروی کارشناس ارشد مردم شناسی در یادداشتی نوشت: سهم ایران در ورود جهانگرد طی سال‌های اخیر نسبت به سال‌های قبل تغییری نکرده و با توجه به پتانسیل‌های گسترده و گوناگون کشورمان در بخش‌های گردشگری بیش از هر امری حکایت از عقب ماندگی این بخش دارد.

سالهاست که همه می‌دانند ایران کمتر از یک دهم ترکیه، یک پنجم عربستان و یک پنجم امارات متحده عربی جهانگرد خارجی جذب می‌کند و از این نظر در رتبه نامناسبی در جهان قرار دارد.
این در حالی است که در واقع توریسم به عنوان یکی از اساسی ترین و مهمترین فعالیت‌های اقتصادی جهان به طور میانگین ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۰ درصد اشتغال به کار در سطح جهان را به خود اختصاص داده و برای بعضی از کشورها مهم ترین فعالیت اقتصادی سودآور است.

در این بین در واقع سهم ایران در ورود جهانگرد طی سال‌های اخیر نسبت به سال‌های قبل تغییری نکرده و با توجه به پتانسیل‌های گسترده و گوناگون کشورمان در بخش‌های اکو توریسم، توریسم درمانی و وجود صدها اثر باستانی و... بیش از هر امری حکایت از عقب ماندگی این بخش از صنعت در کشور ماست.

در این بین بین پرسشی که فرا روی ما است رفتار ما با گردشگر و چگونگی برخود با آنها است. یعنی در زمانی که هجمه رسانه‌ای جهانی بر ضد ایران در سه دهه گذشته تصویری عقب مانده و افراط گرا از ایران به نمایش گذاشته‌اند ما باید چگونه رفتاری با گردشگران خارجی داشته باشیم.

پاسخ آن است که نحوه‌ی رفتار با گردشگر خارجی به عنوان یکی از موثرترین مولفه‌های توسعه‌ی صنعت سبز گردشگری، در ایران دارای کاستی‌هایی است که تنها با آموزش تخصصی و نظارت دقیق تر برطرف خواهد شد و گردشگر با رضایت کامل کشور را ترک خواهد کرد.

در این بین هر گردشگر در طول سفر خود با افراد مسوول و مردمان عادی، مسوولان فرودگاه، راهنمای تور، راننده وسایل نقلیه، فروشندگان و… در کشور میزبان، رو به رو می‌شود و رفتار تمامی این افراد نقش تعیین کننده‌یی در میزان رضایت گردشگر دارد.

در این بین هر یک از افرادی که گردشگر در مسیر سفر خود با آنها روبرو می شود، به عنوان نماینده «فرهنگ ایرانی» هستند لذا موضوع چگونگی رفتار با یک گردشگر نه تنها در جلب رضایت گردشگر و ایجاد فرصت های بعدی برای حضور وی در کشور مهم است بلکه سبب شکل گیری تصویری منفی و یا مثبت در ذهن گردشگر در مورد کشور خواهد شد.

در این حال نحوه رفتار با گردشگر همچون سایر حوزه‌های صنعت گردشگری در ایران دارای کاستی‌ها و نواقصی است. چنانچه گاه گردشگران خارجی به منظور کنترل مدارک و انگشت نگاری در فرودگاه‌ها یا حتی مرزهای زمینی، مدتی طولانی متوقف می‌شوند و همین امر نوعی ضد تبلیغ است.

در مقابل نیز برخوردهای نامناسب در باره‌ی نوع پوشش گردشگران و رعایت نکردن حجاب کامل از سوی گردشگر گاه موجب نارضایتی گردشگر است لذا بهبود رفتار با گردشگر بسیار راحت تر از تقویت زیرساخت هایی نظیر هتل، غذاخوری و پرواز است.

یعنی اگر«رفتار مردم با گردشگر» و «رفتار ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط با گردشگر» و برخورد تحکمی با گردشگر به محض ورود باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که با توجه به وضعیت سایر مناطق اکنون بسیاری از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی ورود گردشگران به کشور و قرار گرفتن ایران در فهرست ۲۰ کشور مقصد گردشگری جهانی هم سخن می گویند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010300333
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha